Stel je voor dat je een coureur bent die uitkomt in de Formule 1. Je bent er helemaal klaar voor om te bewijzen dat je het kunt. Het startschot valt en het hele veld vertrekt. Aan het einde van het eerste rondje heb je de positie te pakken die je wilde hebben. Je rijdt nek-aan-nek met de laatste auto uit de race. Je strategie is om de laatste coureur een aantal centimeter voor te blijven, gedurende de hele race. Hem wil je verslaan!

Ga niet voor minder

Dit is natuurlijk een ridicuul scenario. Niemand gaat de strijd aan met de laatste auto uit de race. Een succesvolle racestrategie zou zijn als je de strijd aangaat met degene die op kop ligt. Waarom zou je voor minder gaan als het om liedjes schrijven gaat?

Als je hetzelfde bent als de meeste songwriters zul je ooit gezegd hebben, “mijn liedjes zijn veel beter dan de meuk die op de radio te horen is!” De kans is groot dat je gelijk hebt, dat een aantal van jouw liedjes inderdaad beter zijn dan sommige van de liedjes die op de radio te horen zijn. Maar stel je voor dat een willekeurige hitlijst vergelijkbaar is met een racebaan. Ben je competitie voor het liedje dat op plaats nummer 40 van de Top 40 staat? Dit is dezelfde ridicule strategie als hierboven omschreven. Misschien staat er wel een liedje in de top 10 dat op z’n zachts gezegd zwak is. Bijvoorbeeld een liedje van een artiest met een enorme schare fans en een berg hits op zijn of haar naam. De competitie aangaan met dat bewuste liedje is ook geen slimme strategie.

Ga de competitie aan

Je zult het moeten accepteren…je speelt geen wedstrijd tegen de slechtste liedjes, je gaat de strijd aan met de beste. Dat gezegd hebbende, je wilt jezelf ook niet vergelijken met middelmatige songwriters, als dat je doel is zul je ook zelf middelmatig blijven. Je zult het beter moeten doen!

Dus denk niet dat je half afgeschreven liedje goed genoeg is omdat het toevallig beter is dan de titelsong van een tv-serie, welke geschreven is door de schoonzoon van de producer van de serie. We gaan er voor dit voorbeeld even vanuit dat de schoonzoon in kwestie geen supertalent is. Je wilt de competitie aangaan met de koplopers. Die ene hit die een hit werd omdat het goed in elkaar stak, emotioneel uitdagend was en de boodschap effectief overbracht aan heel veel luisteraars. Dat is waar je je pijlen op moet richten. Dus, bestudeer de beste hits, leer van de beste hits en zorg dat je ook zo’n hit schrijft!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here