Onder aspirant songwriters leeft vaak de overtuiging dat liedjes geschreven volgens ‘het ambacht van liedjes schrijven’, saai, middelmatig en inspiratieloos zijn. De aspirant songwriter denk dat de liedjes dan geen authentieke en persoonlijke uiting van jou kunnen zijn.

We nemen heel even een omweggetje. Vroeger in de 16e eeuw was het sonnet het equivalent van een hit. Zo’n beetje iedere zichzelf respecterende dichter schreef sonnetten. Over een ambacht gesproken! Het schrijven van sonnetten was lastig, heel lastig; een heel strak rijmschema en een zeer specifieke lengte van de zinnen. Natuurlijk, er waren ook een hoop dichters die saaie, middelmatige en inspiratieloze sonnetten schreven. Maar toen was daar Shakespeare. Hij schreef zijn gedichten ook volgens een bepaald stramien (of formule), maar zijn uitdagende, diepe en intrigerende teksten maakten dat meer dan goed. We vinden Shakespeare geen na-aper, hij was de meester, zijn ambacht werd nooit de meester over hem. ‘Na-apers’ zijn schrijvers die nooit het ambacht ontstijgen. Zij worden door het ambacht gebruikt, niet andersom.

Het ambacht van liedjes schrijven is geen formule

Het overgrote deel van de hedendaagse hits is inderdaad opgebouwd volgens een bepaald stramien. Er zit een structuur in, er ligt een bepaalde focus op de songtekst en er zit een dynamiek in de melodie die maken dat de luisteraar blijft luisteren. Maar zijn het dan ook liedjes die volgens een formule geschreven zijn? Liedjes met alleen deze drie punten, zonder inspiratie, energie, leven en gevoel zouden geen luisteraars trekken. Je hebt beide nodig!

Een heel goed voorbeeld van een echt goed liedje is “Unwritten” mede geschreven en uitgevoerd door Natasha Bedingfield.

Dit is een ongelooflijk goed geschreven liedje, volgens het ambacht. Een uitstekende songtekst, die heel goed beelden overbrengt (boeken en schrijven, binnen en buiten, donker en licht) en een ritmische, geraffineerde melodie. De combinatie van boodschap, originaliteit en het gebruik van het ambacht, maakt dit liedje onweerstaanbaar. Het liedje scoorde goed en stond lang in de hitlijsten, dus het sprak duidelijk veel luisteraars aan. Het had een mooie, emotionele, sterke boodschap, die gecommuniceerd werd op een intense en eerlijke manier; een prachtige mix van hart en ambacht.

Gebruik een mix van hart en ambacht

Wat maakt dan dat songwriters het ambacht verwarren met na-apen? Waarschijnlijk omdat wanneer je een heel goed liedje beluistert je de ambacht niet terug hoort. Als het ambacht zo goed is toegepast dan wordt deze onzichtbaar. Aan de andere kant, als we een liedje horen dat we als middelmatig bestempelen, dan is het ambacht zo goed hoorbaar dat het gaat klinken als een formule.

Zorg dat jij een meester wordt in jouw ambacht. Gebruik het om je liedjes structuur, ontwikkeling, dynamiek en duidelijkheid te geven. Dat zijn de dingen die luisteraars zullen trekken. Zodra je de aandacht hebt kun je jouw boodschap vertellen, op jouw manier. 


Start nu!

Beluister een aantal van je favoriete hits, degene die echt iets met je doen. Vraag je af welke elementen van het ambacht gebruikt zijn in deze liedjes.

Bijvoorbeeld:

  • Hoe brengt de songtekst de informatie over, over datgene dat de zanger voelt?
  • Hoe komt het dat het eerste couplet je gelijk het liedje ‘intrekt’?
  • Hoe ontwikkelt de songtekst zich?
  • Wat is je favoriete stukje van de melodie?
  • Wat maakt dat de melodie de songtekst ondersteunt?
  • Wat is de hook, hoe vaak wordt die herhaald en wat maakt ‘m memorabel?
  • Hoe zit de structuur van het liedje in elkaar?
  • Hoe heeft de songwriter de structuur aangebracht?

Al deze elementen van het ambacht van liedjes schrijven werken samen om jou te boeien. Het uiteindelijke effect dat bereikt wordt is echter groter dan de optelsom van de elementen. Uiteindelijk is het zo dat het liedje je raakt omdat de songwriter iets te vertellen had en is het ambacht toegepast om het vertellen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here