Er bestaan twee soorten liedjes: hit singles en album tracks.

Schrijf geen album tracks

Als jij als artiest ervoor kiest een 13-minuten durende versie van ‘Er is er een jarig’ voor je hond te schrijven en deze op je album te zetten, dan is dat geheel aan jou. Je trouwe fans zullen het ongetwijfeld geweldig vinden en het dus ook willen kopen. Deze groep fans vinden alles wat je maakt mooi en zullen overal enthousiast over zijn, ook de verjaardag van je hond. Echter, op de radio zul je het waarschijnlijk niet terug horen, zeker niet op de mainstream radiostations.

Ook voor film en televisie is een dergelijk liedje minder geschikt, tenzij iemand een scène schrijft over het verjaardagsfeest van een hondje. Fantastisch dat jij dit liedje op je album hebt gezet, maar als je uitsluitend album tracks schrijft, zul je op termijn merken dat je werk geen nieuwe fans vergaart. De verkoop van je albums zal niet heel goed lopen, de marketingcampagne is niet echt een succes en je platenmaatschappij zal ‘moeilijke’ gesprekken met je gaan voeren.

Elke artiest heeft hits nodig

Liedjes die gemaakt worden met behulp van het ‘ambacht’ zoals omschreven in deze serie blogs, liedjes die klinken alsof het weleens hits zouden kunnen worden. Dat zijn de liedjes die luisteraars en nieuwe fans bereiken en mensen die meer van jouw muziek willen horen. Een hele goede reden dus om een aantal van deze sterke liedjes op je album te hebben staan. Dit zijn de liedjes die ervoor zorgen dat de rest volgt; marketing, radio, optredens, etc. Elke artiest heeft dit soort liedjes nodig!

Je hebt ze nodig om een contract te krijgen bij een grote of zelfs een kleine platenmaatschappij. Dit soort liedjes zijn wat de uitgevers willen horen. Ook als je je plaat wilt pluggen bij televisiestations en filmmaatschappijen maak je met deze liedjes de meeste kans.

Het onmogelijke proberen te bereiken

Er zijn artiesten die denken dat wanneer ze hits proberen te schrijven, ze minder authentiek zullen zijn. Dat ze zwichten voor de wil van de massa, zich ter grabbel gooien voor geld. Aangezien dit een houding is waarmee het bijna onmogelijk wordt om een hit te schrijven, hoeven zij zich niet echt druk te maken. Een liedje schrijven wat je zelf niet leuk vindt of respecteert is heel moeilijk. Je kunt geen goede keuzes maken als je geen emotionele connectie voelt met het liedje dat je schrijft? Dat gaat niet!

Het is niet de bedoeling dat je denkt dat hits minderwaardige liedjes zijn. Jij gaat een fantastisch liedje schrijven, de beste die je in je hebt, die ook nog eens toegankelijk is voor luisteraars. Je gaat je niet inhouden en iets schrijven waar je niet helemaal achter staat; je gaat jezelf helemaal geven, meer dan je ooit hebt gedaan. Dat is de instelling die je nodig hebt om de hit te schrijven.

Wat wil je?

Vraag jezelf het volgende af: wil ik echt graag commercieel succes? Wil ik mijn liedjes terug horen als leaders van populaire Tv-series? Zou ik graag mijn liedjes willen horen op 3FM of 538? Als het antwoord op deze vragen ja is, laat dan alle negatieve associaties los die je hebt over het schrijven van hits. Deze negatieve gedachten zullen je alleen maar in de weg staan en het proces veel moeilijker maken. Veel succes!


Start nu!

Maak een lijstje met liedjes die je leuk vindt, die je geraakt hebben. Dit mogen zowel nieuwe als oude liedjes zijn. Online zijn er legio hitlijsten te vinden. De liedjes die je uitkiest zullen je wellicht ook andere doen herinneren, zet ook die op je lijstje.

Kies een aantal van dit lijstje en probeer je te herinneren waarom ze bij je zijn gebleven. Wat raakt je? Wat maakt dat je ze opnieuw wilt beluisteren? Wat herinner je je het meest? Een bepaalde zin, de melodie, een heel couplet?

Ok, zeg nu tegen jezelf dat je liedjes gaat schrijven die net zo goed zijn als deze! Want dat ga je doen! Houd je favoriete liedjes bij de hand. Gebruik ze als ghost songs, met name de recente. Schrijf een van de titels in grote letters op een vel papier, hang dit vel aan de muur. Die titel, dat is je doel!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here