Het antwoord op de vraag “Wat is een hit?” lijkt misschien een inkoppertje:

1Je hoort ‘m vaak op de radio.

2Er worden er veel van verkocht.

Het probleem met deze twee antwoorden is dat je er geen controle over hebt.

Frustrerend?

Een beetje!

Natuurlijk komen hits veel op de radio voorbij en worden er veel van verkocht, maar die factoren zijn het resultaat van het schrijven een hit. Niet de definitie ervan.

Dus, wat is het hit? Of beter nog, wat is een liedje?

De meeste mensen zullen zich kunnen vinden in de volgende definitie van een liedje: een melodie met een songtekst. De meeste songwriters zullen zeggen dat ook de akkoorden onderdeel moeten uitmaken van deze omschrijving. (Die akkoorden worden overigens niet vastgelegd en beschermd onder copyright.) Maar laten we voor nu uitgaan van de definitie melodie, songtekst en akkoorden. Dat zou betekenen dat dit een liedje is:

Bron: Muziek en tekst Claudia de Breij Arrangement Femke Bellaard Composities.

Dit is geen liedje!

Waarom niet?

Het is slechts een weergave van een liedje. Het kijken naar de lijntjes, woorden en stippen lokt geen emotie bij je uit. Een liedje doet iets met je, het werkt op je gevoel en het is in staat je stemming te veranderen. Bovenstaand plaatje kan en doet dit niet.

Een liedje roept een emotionele reactie op

Als je denkt aan alle liedjes die je het leukst vindt, dan herinner je je niet alleen hoe ze klinken, maar ook hoe ze je laten voelen. Dat is waar het om draait in een liedje; een emotionele reactie op melodie, songtekst en akkoorden. Een liedje kan verschillende gevoelens opwekken: liefde, geluk en rouw, het kan ons een beeld schetsen en ons meevoeren, ook kan het ons sexy of juist verdrietig laten voelen. Het kan ontroerend, bevredigend, dwingend, spannend of verleidend zijn. Laten we nog een poging wagen om een definitie van een liedje te bedenken:

Een liedje is een uiterst effectieve manier om een emotie over te brengen.

Als een liedje effectief is, als je erdoor geraakt wordt en het roept gevoelens bij je op, dan zul je het keer op keer opnieuw willen horen.  Als veel mensen geraakt worden door datzelfde liedje, dan zullen er veel mensen zijn die het opnieuw willen horen. Dat is een hit!

Een hit is een liedje dat veel mensen raakt en aan veel mensen een emotie overbrengt.

 Hoe vaak je liedje op de radio komt en hoeveel ervan verkocht worden zijn factoren waar je geen controle over hebt. Hoe goed jouw liedje een emotie overbrengt heb je wel zelf in de hand. Door je eigen inzichten en inspiratie in een liedje te stoppen en deze helder en effectief over te brengen door middel van het ambacht ‘liedjes schrijven’, kun je luisteraars een krachtige, emotionele ervaring schenken. Zo’n ervaring waardoor men jouw liedje keer op keer opnieuw wil horen.


Het is aan jou

Met de tips in deze serie “Hits schrijven kun je leren” reiken we je alle denkbare tips aan om te leren communiceren met je luisteraars. Qua inzichten en inspiratie is het aan jou. Voeg al deze factoren samen en je bent op weg naar je eerste hit!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here