In plaats van het wiel opnieuw te gaan uitvinden, heb je ervoor gekozen om een van de vormen te gebruiken die uitgewerkt zijn in #21, #22 en #23, verstandig! De couplet-couplet-brug-coupletvorm, de couplet-refreinvorm of degene met een pre-refrein. Welke ga je kiezen? Is de ene beter dan de ander? Is er een waarbij de kans op een hit groter is? Hoewel alle drie de vormen bewezen hebben te werken, zijn er verschillen die je in jouw voordeel kunt laten werken. En zoals altijd is de hamvraag: welke vorm zal jouw liedje de meeste emotionele lading geven en maakt het zo memorabel mogelijk? We geven graag wat suggesties die je kunnen helpen een keuze te maken.

Vorm #1

couplet-couplet-brug-couplet

  1. Dit is een vorm met een strakke focus, met een enkele refreinzin die de kern van de songtekst vormt. De refreinzin is de eerste of laatste zin van ieder couplet. De rest van de songtekst moet dus op deze zin aansluiten.
  1. Deze vorm werkt heel goed als je coupletten 6 tot 10 zinnen bevatten, met steeds de refreinzin aan het begin of het einde. Als je coupletten schrijft van 12 zinnen of met hele lange zinnen, kan het zo zijn dat de luisteraar de refreinzin niet vaak genoeg hoort om het gewenste effect van een refreinzin te bereiken. In dat geval kun je ervoor kiezen de refreinzin twee keer te laten terugkomen aan het einde van ieder couplet, met een variatie in melodie om het interessant te houden.
  1. Als je de kans wilt vergroten dat je liedje de hitlijsten haalt, probeer dan een ijzersterke brug te schrijven met veel contrast in de melodie tussen couplet en brug. Beluister “Somebody Like You” van Keith Urban om een ultiem voorbeeld van een goedwerkende brug te horen. Ook al bevat deze brug niet de titel of de hook van het liedje, de melodie maakt de brug een oorwurm (in de beste zin van het woord) die ervoor zorgde dat het liedje de hitlijsten inschoot.

Vorm #2

couplet-refrein 

  1. Deze vorm bevat twee secties – couplet en refrein – en vaak een vocale brug. Deze vorm werkt heel goed als je een thema hebt dat zich ontwikkeld naarmate het liedje vordert.

Couplet 1: we waren samen en zo gelukkig

Couplet 2: maar nu ben je weg en ik mis je

Brug: ik zal koesteren wat we hadden

Tussen deze “scenes” in het liedje door vertelt het refrein de centrale emotionele boodschap van het liedje. Om een voorbeeld te horen, luister naar “Who Knew” van P!ink of “Beautiful” van Christina Aguilera.

  1. Omdat het refrein voldoende informatie verschaft over het centrale thema en de emotionele boodschap van het liedje, kunnen de coupletten complexer zijn dan in de couplet-couplet-brug-coupletvorm. Langere of meer zinnen in je coupletten geven je de kans om de personages voor te stellen en het verhaal te vertellen. Pas deze vorm toe wanneer je verhaal tijd en kans tot ontwikkeling nodig heeft.
  1. Couplet en refrein zijn nagenoeg onafscheidelijk in deze vorm. Een refrein kan in deze structuur wel 4 tot 5 keer herhaald worden. Om te zorgen dat je liedje geschikt wordt voor de hitlijsten, moet je ervoor zorgen dat je refrein interessant blijft. Doordat je in ieder couplet meer informatie geeft, zal het refrein steeds meer emotionele betekenis krijgen voor je publiek.

Vorm #3

couplet-pre-refrein-refrein 

  1. Deze vorm is heel geschikt als je dynamische veranderingen wilt aanbrengen in je liedje. Het is de vorm die spanning en verwachting opbouwt in het pre-refrein, die tot ‘uitbarsting’ komen in het refrein. Net als in een achtbaan sleept het pre-refrein je luisteraars omhoog, in afwachting van wat er gaat komen. Om vervolgens aan de andere kant van de klim naar beneden te vallen, het refrein in. Twee hele goede voorbeelden hiervan zijn te horen in “First Time” van Lifehouse en “Should’ve Said No” van Taylor Swift. Beide nummers bevatten een sterk pre-refrein, die een gevoel van verwachting creëren op weg naar het refrein.

  1. Deze vorm werkt ook goed wanneer je refrein veel emotionele energie moet bevatten en je coupletten juist intiemer en meer vertellend moeten zijn. Als je snel en abrupt schakelt tussen deze twee secties kan dat verwarrend werken voor je publiek. Het pre-refrein helpt je dan een betere overgang te bereiken. Hoewel deze liedje zelden in de ik-vorm geschreven worden, vertelt de vertolker iets intiems en persoonlijks in de coupletten. Het refrein is er voor de emotionele ontlading welke het verhaal oproept.
  1. Deze vorm heeft meer om het lijf qua songtekst en melodie dan voorgaande vormen. Dit kan een plus- en een minpunt zijn. Je luisteraars moeten door een couplet en een pre-refrein heen voor ze bij de kern van je liedje aankomen, het refrein. Voor ze het refrein opnieuw horen moeten ze nogmaals eerst een couplet en pre-refrein aanhoren. Om te zorgen dat deze vorm in je voordeel werkt, is het van groot belang dat je de energie gedurende het hele liedje weet vast te houden. Je liedje heeft naast voldoende interessante karakters, informatie en ontwikkeling in je songtekst, contrast, variëteit en dynamische opbouw in de melodie nodig.

Start nu!

Luister naar de voorbeelden van hits gegeven in de tekst. Probeer te horen hoe de vorm het thema en de songtekst ondersteunt. Schrijf de situatie omschreven in ieder couplet in kernwoorden op en merk hoe deze verandert gedurende het liedje. Hoor ook hoe ieder couplet je naar het refrein begeleidt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here