Als kind heb je een belangrijke les geleerd van de drie kleine biggetjes. Als je een stevig huis bouwt, van het juiste materiaal, blijft het overeind, ongeacht de uitdagingen die je te verwerken krijgt.

In de vorige twee tips heb je gelezen over de songwriting-vormen die voor de meeste hits tussen 1900 en nu gebruikt zijn. De couplet-refreinvorm uit #22 is nog altijd de meest gebruikte vorm voor mega hits.

Een van de bewezen pluspunten van de couplet-refreinvorm is de sterke, emotionele ontlading die er ontstaat wanneer het refrein begint. Het ja-gevoel als je de eerste zin van het refrein hoort. Nu is er een briljante tekstschrijver geweest die heeft bedacht de opbouw naar die eerste zin nog aantrekkelijker te maken. Door het gebruik van een pre-refrein (pre chorus) is het nagenoeg onmogelijk niet naar het refrein te willen. Liedjes met een pre-refrein staan als een huis, een stenen huis.

De blauwdruk voor het stenen huis

Van de couplet-refreinvorm is het slechts een kleine stap naar deze vorm; je voegt een sectie toe tussen het couplet en het refrein, het pre-refrein. De naam zegt het al, het pre-refrein is een sectie die de luisteraar begeleidt van het couplet naar het refrein. Het pre-refrein zorgt over het algemeen voor een opbouw van spanning en energie, een spanning die vrijkomt wanneer het eigenlijke refrein begint. Bijvoorbeeld, een stijgende melodielijn zal de verwachting van de luisteraars doen toenemen. Hoe meer spanning en verwachting je opbouwt, hoe groter het resultaat als het refrein begint.

De volledige pre-refreinvorm ziet er zo uit:

couplet – pre-refrein – refrein – couplet – pre-refrein – refrein – brug – couplet

We noemen het vanaf nu de pre-refreinvorm.

Net als in de couplet-refreinvorm uit onze laatste tip (#22), kun je vanuit de brug overgaan naar pre-refrein of een laatste refrein. Je kunt zelfs nog een couplet of half couplet inbouwen, zolang je de energie van het liedje maar vasthoudt. Nogmaals, een instrumentale brug is geen goed idee als je een liedje voor de radio wilt maken, probeer altijd je publiek vast te houden in je verhaal door middel van een doorlopende songtekst.

Een pre-refrein bouwen

Net als met andere secties van liedjes, zoals het couplet en het refrein, is er geen vastgesteld aantal zinnen voor een pre-refrein. Een pre-refrein mag zo kort zijn als een zin, maar het mag ook vier zinnen bevatten. Het hangt helemaal af van wat jij denkt nodig te hebben om je luisteraars dat ja-gevoel te geven wanneer het refrein start.

Soms is het pre-refrein niet duidelijk te herkennen als een losse sectie. Maak je alsjeblieft niet druk als je niet weet of een liedje nou een pre-refrein bevat of dat het gewoon een aantal zinnen bevat die de spanning opbouwen aan het einde van het couplet. Het is veel belangrijker te snappen hoe die paar zinnen functioneren, zo vlak voor het refrein. Verschaffen ze een sterke opbouw en verwachting? Bevatten ze meer emotionele energie dan de rest van de songtekst? Zo ja, dan mag je deze zinnen een pre-refrein noemen.

Omdat deze vorm zoveel verschillende secties bevat, kan het een uitdaging vormen om dit soort liedjes te schrijven. Als je al een lang couplet of refrein hebt, dan kun je beter geen pre-refrein van vier zinnen toepassen. Voor je het weet is je liedje 6 minuten lang. Probeer in dit geval je pre-refrein te beperken tot 1 zin of 2 korte zinnetjes.

Voel de opbouw!

Bij een pre-refrein draait het er puur en alleen om dat je spanning, verwachting en energie opbouwt. Het zou de ultieme emotionele achtbaan moeten zijn. Luister maar eens naar onderstaande liedjes, waarin het pre-refrein op een fantastische manier toegepast is.

“Unwritten” (Natasha Bedingfield)

Het eerste pre-refrein start met de zin “Staring at the blank page before me…”

“Someday” (Nickelback)

Het eerste pre-refrein start met de zin “Nothing’s wrong, just as long…”

“Truth Is” (Fantasia)

Het eerste pre-refrein start met de zin “And all the feelings I thought were gone…”

“Paralyzer” (Finger Eleven)

Het eerste pre-refrein start met de zin “I am imagining…”

Pre-refreinen komen in alle soorten en maten voor

Bovenstaande voorbeelden zijn hits uit alle verschillende muziekstijlen: Pop, Rock en R&B/Soul. Het pre-refrein lokt zulke sterke reacties uit, dat het in alle genres werkt en dus een belangrijk aspect is geworden voor songwriters. Wanneer je naar deze voorbeelden luistert zul je merken dat ze allemaal van elkaar verschillen qua lengte en stijl. Er bestaan heel veel creatieve en interessante manieren waarop je een pre-refrein kunt schrijven en toepassen. Onthoud echter een ding goed, de enige taak van een pre-refrein is het opbouwen van spanning op weg naar het refrein. Zorg ervoor dat je je luisteraars geeft wat ze verwachten en willen als het refrein uiteindelijk begint, ontlading!


Start nu!

  1. Zoek een aantal hits uit om naar te luisteren, de liedjes die in deze tip als voorbeeld zijn gegeven zijn zeer geschikt voor deze oefening. Luister naar het eerste couplet en het pre-refrein en pauzeer het liedje vlak voor het refrein start. Vraag jezelf het volgende af: hoe zou je het vinden als het liedje nu direct doorging naar een volgend couplet? Waar hoop je op en wat verwacht je? Waar heeft het liedje je naar toegebracht tot nu toe? Start het liedje weer in, je zult merken dat het feit dat je nu het refrein hoort ‘klopt’. Dat je een afgerond en tevreden gevoel hebt.
  1. Schrijf een pre-refrein voor een van je eigen liedjes. Een of twee zinnen is genoeg, zolang het maar de spanning opbouwt richting refrein.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here