“It’s alive. ALIVE!”, de beroemde woorden die Dokter Frankenstein sprak toen zijn monster tot leven kwam en voorzichtig zijn eerste stappen zette. Op je zoektocht naar een monster hit, een absolute kaskraker, zul ook jij moeten zorgen dat je creatie een sterk, goedgebouwd karkas heeft. Iets wat op eigen benen kan staan en overeind blijft.

Goed gedefinieerde structuur zorgt dat je liedje kracht krijgt. Het soort kracht waarmee het de binnenkant van het kantoor van een platenbaas haalt. Deze kracht en duidelijke structuur maken ook dat het liedje aantrekkelijk wordt voor luisteraars; ze houden van het solide gevoel en het anker die goede liedjes hen geven. 

Het monster

Hoe zijn huidige monster hits tot stand gekomen? In de vorige tip #21 kwam de couplet/couplet/brug/couplet-structuur aan bod. Hoewel deze vorm ons in het verleden honderden hits heeft gegeven, is deze structuur tegenwoordig nog maar zelden te horen in mega hits. Tegenwoordig hebben we monster hits; liedjes die gedragen worden door een ijzersterke hook. Het zal je niet verbazen dat de couplet/couplet/brug/couplet-structuur ook voor deze mega hits de basis vormt.

Songwriters merkten op dat de refreinzin in de couplet/couplet/brug/couplet-structuur het heel goed deed, mensen konden het onthouden en vonden het leuk. De refreinzin werd daarom vaak de titel van het liedje. (Billy Joel’s “Just The Way You Are” of van Eric Clapton “Wonderful Tonight”).

Als vanzelfsprekend ging men zich afvragen wat er zou gebeuren als ze meer met de refreinzin zouden doen. De Beatles bouwden dit idee uit door de zin “I Want To Hold Your Hand” drie keer achter elkaar te zingen in ieder couplet. Al snel had men in de gaten dat je een heel liedje kon bouwen rondom een refreinzin. En aldus ontstond de bekende zin:

“Don’t bore us, get to the chorus.”

De door-het-refrein-gedreven-hit-vorm

De mega- of monster hit-vorm ziet er zo uit:

Couplet – refrein – couplet – refrein – brug – couplet (of refrein)

(Voor het gemak noemen we het de couplet-refreinvorm).

De tekst en de melodie van het refrein blijven hetzelfde. Op deze manier heeft de luisteraar een veilige basis om naar terug te keren na ieder couplet. De meest prominente en memorabele zin van het refrein is de hook; deze komt minimaal een keer voor in het refrein en is meestal de titel van het liedje. De songtekst van het refrein vat de emotionele boodschap van een liedje samen. Het couplet daarentegen vertelt je de details van het verhaal. Sommige liedjes die in deze vorm geschreven zijn, zoals bijvoorbeeld “Dani California” van de Red Hot Chili Peppers, beginnen met twee coupletten. Dit kan gevaarlijk zijn. Als de eerste twee coupletten het liedje te veel vertragen, kunnen luisteraars afhaken.

De brug

Vaak vormt de brug een emotioneel hoogtepunt, een twist aan het verhaal of een onthulling. De brug werkt dan als het ware als een derde couplet. Hier zou je kunnen overwegen je luisteraars gelijk na de brug weer het refrein voor te schotelen. Een aantal hits gaan echter over naar een derde couplet of een half couplet. De keuze is aan jou; het ligt er helemaal aan wat voor jou goed voelt. Instrumentele bruggen kun je het beste vermijden wanneer je probeert een hit te schrijven voor de radio; als je luisteraars eenmaal in de tekst zitten, wil je ze daar houden met behulp van een brug voorzien van tekst.

Een aantal voorbeelden van liedjes in de couplet-refreinvorm in verschillende genres:

Country: “Live Like You Were Dying” – Tim McGraw

Pop: “Say” – John Mayer

R&B/Soul: “I remember” – Keyshia Cole

Rock: “Dani California” – Red Hot Chili Peppers


Start nu!

  1. Luister naar de hits die hierboven omschreven staan en zoek andere liedjes in de couplet-refreinvorm. Pauzeer net na het tweede couplet. Hoe zou je het vinden als het liedje hierna niet doorging naar het refrein? Als er nu weer een couplet zou komen, zou je dan tevreden zijn?
  1. Gebruik een van je gekozen liedjes als ghostsong, schrijf een nieuwe songtekst voor de bestaande melodie. Zie tip #2 voor meer uitleg hierover.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here