Stel je het volgende voor: je stapt in je auto, je start de motor. De auto slaat aan en draait stationair. Je controleert nog even of je voldoende benzine hebt, de tank zit helemaal vol. Je doet je richtingaanwijzer aan en draait de weg op. Daar zit je dan, je auto is klaar om te gaan, maar ineens realiseer je je dat je niet weet waar je naartoe moet. Je weet wel ongeveer waar je heen wilt, maar je hebt geen idee hoe je er moet komen.

Het mag duidelijk zijn dat dit niet de manier is om te geraken waar je wilt komen. En toch is het de manier waarop veel mensen liedjes schrijven benaderen. Ze hebben de wens om een hit te schrijven. Ze hebben zelfs een aantal ideeën – een melodietje of wat zinnen voor een songtekst – ze schrijven een liedje op de beste manier die ze kunnen. Beginnen vervolgens aan een nieuw liedje en schrijven die ook op de enige manier die ze kennen. Met behulp van oude gewoontes, bekende akkoorden en melodieuze stijlen die men al jaren kent en die dus vertrouwd aanvoelen. Deze akkoorden en stijlen voelen authentiek aan, omdat het de primaire ideeën zijn die boven komen borrelen. Als je op deze manier te werk gaat tijdens het schrijven van liedjes, wordt het hetzelfde als in een stationaire draaiende auto zitten; je benzine gaat uiteindelijk vanzelf op en je komt nergens.

Zou het niet beter zijn als je een duidelijk idee hebt van waar je naartoe wilt? Dat je een route uitstippelt, deze route volgt en ook daadwerkelijk je bestemming bereikt?

Natuurlijk! Dat is waarom je doelen stelt.

Technieken en effectieve doelen stellen

De metafoor van een routebeschrijving is een goed voorbeeld. Je hoofddoel is het uiteindelijk punt dat je wilt bereiken; je eindbestemming. Maar onderweg zijn er ook deeldoelen, het equivalent van een routekaart volgen. Sla hier rechtsaf de zijstraat in. Op de hoek, ga links. Volg deze weg gedurende tien kilometer. Stop. Elk van deze voorbeelden zijn deeldoelen, stappen die je moet afleggen voordat je je eindbestemming bereikt.

Er zijn twee regels voor het stellen van effectieve doelen:

  1. Zorg ervoor dat het gaat om iets wat je echt wilt doen.
  2. Zorg ervoor dat het doel haalbaar is. Als het niet haalbaar is, dan is het een droom, geen doel. 

Bepaal je hoofddoel

 Je hoofddoel is je uiteindelijke bestemming. Je zou bijvoorbeeld dit kunnen proberen…

  • Hoofddoel: Een liedje schrijven dat op een effectieve manier aan luisteraars kan overbrengen wat ik wil vertellen.

Dat is een prachtig doel, dat haalbaar is, maar is het wat je echt wilt? Wellicht, nu je het zwart op wit ziet, voelt het aan alsof er iets mist. Laten we er nog een proberen…

  • Hoofddoel: een liedjes schrijven dat op de radio gespeeld zal worden en een grote hit wordt.

Ja, dat voelt goed. Er is echter 1 probleem; je hebt hierover geen controle. Het zal volledig afhangen van wie er interesse zal hebben om jouw liedje op te nemen. En welke andere goede liedjes er in aanmerking komen bij desbetreffende artiest. Hoeveel de platenmaatschappij erin wil investeren, enzovoort, enzovoort. Lijkt alweer een stuk minder haalbaar hè? Laten we het nog eens proberen…

  • Hoofddoel: schrijf een liedje dat effectief jouw boodschap communiceert en dat klinkt alsof het een hit zou kunnen worden.

Bingo! Dit is het soort liedje dat platenmaatschappijen aanspreekt. Ze zitten constant te springen om precies dat soort liedjes. Dus, als je zo’n liedje schrijft is de kans aanwezig dat er interesse in zal zijn. En, het is een doel dat haalbaar is en waar je enige controle over hebt.

Bepaal je deeldoelen

Het hoofddoel kan overweldigend aanvoelen, het helpt om meerdere deeldoelen te bepalen voor jezelf. Door de ‘reis’ op te delen in kleinere, afzonderlijke stapjes, krijg je een route die eenvoudiger te volgen is. Het is lastig voor ons te bepalen welke route je zou moeten volgen, omdat we je vertrekpunt niet kennen, maar hier zijn voorbeelden van deeldoelen. Uiteraard kun je deze gaandeweg aanpassen aan je eigen situatie.

  • Vaardigheden, gereedschap en middelen

Bepaal welke vaardigheden en gereedschappen je nodig hebt. Maak van het verkrijgen van deze zaken afzonderlijke deeldoelen. In stap #12 van deze reeks vind je de lijst met 6 basis-ingrediënten die je nodig hebt om je kans op succes te vergroten. Sommige stappen hebben meer tijd en investering nodig dan andere. Afhankelijk van wat je startpunt is, kan het zijn dat je maar 3 of 4 deeldoelen hebt. Neem wel de tijd om ze allemaal te voltooien.

  • Schrijf-deeldoelen

Je eerste deeldoel zou het schrijven van een nieuw liedje of het herschrijven van een bestaand liedje kunnen zijn. Gun jezelf, afhankelijk van de hoeveelheid tijd die je hebt, een minimaal aantal uren per week om aan je liedjes te werken, ruim er tijd voor in!

Maak een lijstje van je doelen en zet ze in een logische volgorde

Vertrouw er nooit op dat je datgene wat je wilt gaan doen zult onthouden. Schrijf je hoofddoel op en vervolgens de deeldoelen, en bepaal ik welke volgorde je je doelen zult gaan afwerken. Je kunt uiteraard aan meerdere doelen tegelijk werken als het zo uitkomt. Leg of hang het lijstje op een plek waar je het goed en regelmatig kunt zien. De spiegel in je badkamer, of de deur van de koelkast. Vaak krijgen de dingen die we moeten doen prioriteit boven de dingen we willen doen. Zorg dat je doelen een integraal onderdeel van je dagelijks leven worden. Geef op je lijstje aan wanneer je deeldoelen bereikt hebt, afvinken werkt heel motiverend.

Gun jezelf de tijd

Alleen je doelen opschrijven en er regelmatig mee geconfronteerd worden is niet voldoende om die doelen ook echt te bereiken. Als je in de auto stapt moet je tenslotte ook echt gaan rijden en niet stationaire draaiend langs de kant van de weg blijven staan. Bepaal hoeveel uur per week je wilt spenderen aan het schrijven van dat ene ultieme liedje en houd je hieraan! Alleen dan zul je je hoofddoel bereiken, stap voor stap!


Start nu!

Bepaal je hoofddoel en schrijf deze op.  Bepaal welke deeldoelen je moet bereiken om je hoofddoel te behalen en schrijf deze onder je hoofddoel op je lijstje. Zet de deeldoelen in de volgorde waarin je ze wilt gaan afwerken. Bepaal hoeveel tijd per week je kunt spenderen en houd je hieraan. Vergeet niet je lijstje op een prominente plek op te hangen en ga ervoor!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here