Hoe weet je wat de muziekindustrie wil?

Waar zijn ze naar op zoek?

Wanneer een platenlabel een nieuwe artiest of nieuw liedje zoekt, wordt er beduidend meer nee dan ja gezegd tegen nieuwe nummers. Maar uiteindelijk moet er toch een keer volmondig ja gezegd worden tegen een demo, anders zouden ze helemaal nooit meer iets nieuws uitbrengen.

Wat maakt dat een platenlabel ja zegt tegen een demo?

Soms zit je zo dicht bovenop je eigen ‘product’ dat er tunnelvisie ontstaat. Even een voorbeeld vanuit een business die niet muziek gerelateerd is. Stel je voor, je bent de directeur van een grote vliegtuigmaatschappij en je wilt een aantal nieuwe vliegtuigen aanschaffen. Er meldt zich iemand die je een DC-9 wil verkopen. Prima vliegtuig, in de jaren 70, maar niet het type waar je naar op zoekt bent in het huidige klimaat, waarin budget-airlines de dienst uitmaken en er steeds meer passagiers in hetzelfde toestel moeten passen.

Wat is de meest invloedrijke factor?

Zou je het vliegtuig dan toch afnemen, omdat je de verkoper sympathiek vindt of uit een gevoel van medelijden? Of bedank je vriendelijk voor het aanbod? Als je het beste voor je baan en bedrijf wilt zul je de verkoper vriendelijk, doch dringend, de deur wijzen. Hoogstwaarschijnlijk zal de verkoper tegensputteren en zeggen dat je niet weet wat je wilt. Maar je weet wel degelijk wat je wilt.

Je wilt een product dat van nu en competitief is en dat voldoet aan de eisen van vandaag!

Logisch toch?

In de muziekindustrie gaat het er niet anders aan toe, ook deze industrie heeft heel specifieke wensen. Je moet je voorstellen dat de grote muzieklabels een soort pijplijn hebben waarmee ze hun artiesten zo efficiënt mogelijk promoten en verkopen. En die pijplijn moet gevuld blijven. De meest invloedrijke factor op deze pijplijn is mainstream, commerciële radio. De artiesten die verbonden zijn aan deze muzieklabels moeten muziek produceren die zendtijd krijgt op deze mainstream radiozenders. De liedjes moeten hèt hebben. Als jij dit soort liedjes kunt maken, dan zullen de grote muzieklabels jou willen vertegenwoordigen, beloofd! Maar als jij vasthoudt aan welke liedjes ze zouden moeten willen hebben, dan kom je er simpelweg niet tussen.

Hoe kom je erachter wat de muziekindustrie wil?

Alles wat je zou moeten weten over de muziekindustrie is gratis verkrijgbaar, op de radio, dag in dag uit.

1Luister naar de radio

Luister naar de radiostations die muziek draaien die je aanspreekt. Veel radiostations streamen hun programma’s live online. Bezoek de websites van de grote radiozenders voor meer informatie.

2Check de hitlijsten

Ook de hitlijsten zijn nagenoeg allemaal online te vinden. Ga niet voor ieder liedje op zoek naar de reden waarom het op een hitlijst staat, maar probeer liedjes te verzamelen die een bepaalde sound hebben die je aanspreekt. Schrijf de titels op van de nummers die jij interessant vindt.

3Download de liedjes die jij interessant vindt

Als je een lijstje met titels gemaakt hebt, ga dan naar iTunes (of een andere legale download-site) en koop de liedjes die je aanspreken. Je kunt over het algemeen voorproefjes horen van nummers, dit maakt het uitzoeken en kiezen makkelijker. Je bent alleen op zoek naar nummers die je aanspreken! Het is niet de bedoeling dat je muziek gaat proberen te maken waar je niets mee hebt. Hier krijg je spijt van en je houdt het niet lang vol!

Mocht je helemaal niets horen wat je aanspreekt, overweeg dan om andere stijlen muziek te beluisteren of andere hitlijsten te bekijken. Het is de bedoeling dat je muziek vindt die je leuk vindt.

4Bestudeer de hits

Als je een nummer hebt gevonden dat je echt aanspreekt, neem dan wat tijd om het aandachtig te bestuderen. Dit is wat de muziekindustrie wil:

  • Hooks; zinnen of gitaarrifs die blijven hangen, ook wel ‘oorwurmen’ genoemd
  • Contrast tussen de verschillende onderdelen van het liedje
  • Forward momentum; voorwaartse dynamiek in de zowel de tekst als de melodie

Waarom wil de muziekindustrie, in het bijzonder de radio, dit precies? Omdat het luisteraars vasthoudt!

Hooks maken een liedje herkenbaar en memorabel, contrast zorgt voor aandacht van de aanhoorder en forward momentum kan luisteraars het gevoel geven dat ze meegesleept worden op een golf van pure energie. Als een luisteraar het leuk vindt wat hij of zij hoort, blijven ze naar de radio luisteren…totdat de reclames beginnen. En dat is precies wat radiostations willen; er moeten tenslotte reclames verkocht worden. Liedjes die ervoor zorgen dat luisteraars blijven plakken zijn waardevol voor radiostations. Aangezien platenmaatschappijen de radio nodig hebben om hun muziek ten gehore te brengen om zo platen te verkopen, geven platenmaatschappijen radiozenders datgene wat ze willen. Logisch toch?

Dat ene uitdagende, elegante, stijlvolle liedje dat je geschreven hebt mag dan misschien jouw favoriet zijn – en het zal zeker een prachtplaat zijn om op een album op te nemen -maar als het niet ‘werkt’ op de radio, dan zullen de grote platenmaatschappijen er geen interesse in hebben. Dit feit zegt echter helemaal niets over jouw kwaliteiten als songwriter, onthoud dat alsjeblieft goed, het zegt puur en alleen iets over de bruikbaarheid voor de radio!

5Gebruik de tips van “Hits schrijven kun je leren”

Loop eens door je eigen liedjes heen. Als je geen nummers hebt geschreven met hooks, forward momentum en veel contrast, zoals de liedjes die je veel op de radio hoort, overweeg dan een paar nieuwe liedjes te schrijven of bestaande te herschrijven. Je kunt hiervoor de tips uit deze serie blogs gebruiken, er volgen er nog (veel) meer. Combineer de tips uit “Hits schrijven kun je leren” met je eigen, persoonlijke stijl en creëer iets waar men naar zal willen blijven luisteren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here